Beroende

Beroenden det finns två beroenden som känns mer acceptabelt att visa upp för andra det är nikotin att röka och snusa, varför det är med okej vet jag inte, jag är själv beroende av nikotin och jag hatar det, kommer och ska sluta inom snar
Framtid ( se t.om när jag skriver pratar jag som en beroende) varför känner man att man måste bekräfta andra att ja jag vet att det är dåligt men jag ska sluta( klapp på axeln)

Det finns tre andra stora rätt vanliga kategorier som antagligen kommer efter nikotin beroende
spel, droger och alkohol )
Dessa är inte lika acceptabelt i samhället som nikotin och vad kan det bero på och varför gör man detta? Man skadar ju sig själv(fysiskt) och de man älskar (psykiskt)

Om man skulle fråga alla som har ett beroende varför de spelar,röker,osv skulle de antagligen svara samma
Allihopa, det får de att slappna av,
för stunden ja!

Men så fort du slutat spela eller du förlorar så stort att du inte har några pengar kvar eller din kick från drogerna eller när du vaknar nykter. Så vill hjärnan ha mer det är ju så belöningssystemet fungerar,

Du känner dig sjuk när du inte ger kroppen det den vill ha, och mår sen bättre en stund efteråt.

Är det därför man ofta faller tillbaka ?
En beroende har ofta inte "tid" med sina släktingar/vänner utan till slut blir just de beroenden deras vän som de endast träffar, planerar för att få tid till det i förväg osv. 

När tillslut några kommer till insikt och känner att nu är det nog och vill erkänna till släkt och vänner blir det ofta en chock för en själv som hållt undan sitt beroende så bra hur kan de andra vetat?

Alla lögner ,alla bortförklaringar kanske.

släkt och vänner känner ju den som är beroende sedan tidigare ( om man inte lärt känna henne/honom efter beroendet har börjat för då är det nog lättare att dölja.

Vad summerar vi här då? Vet inte fick bara ett ryck såhär kl 5 på morgonen och kände att jag måste
Skriva ner det
Här. Det är väldigt intressant och man kan skriva en hel uppsats om detta . Men vi som inte har de stora beroendena kommer aldrig förstå varför, och de gör nog de själva inte heller.


Som varför är jag nikotinberoende? Jag har inget svar på den frågan så jag säger att det är för att jag är beroende som jag använder nikotin :-/ så jag måste få bort mitt beroende för att inte ha något svar på den frågan för gott de tycker ja inte att det är.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0