ärlighet varar längst?

ärlighet varar längst är det så? jag tror det är så, i många fall en vit lögn är en vit lögn men flera vita lögner blir svarta lögner.
För mig kan man oftast inte ljuga ja så säger väl alla? nä men jag tror många gånger att jag ärvt min farmors lilla sinne många gånger eller så kan man kalla det intuition hade en vän i skolan en gång jag visste direkt vad som var sanning o vad som var lögn, men oftast sa man inget om en person tycker att den måste berätta lögner för att impa på en så får ju personen göra det, en gång sa jag till henne ja sedan dess pratade hon inte med mig på flera veckor jag frågar mig själv där gick jag för långt? kunde hon ha tagit till sig att jag sa ifrån? blev hon chockad? Jag tycker att man ska ta till sig när någon pratar från sitt hjärta man måste väl kunna ta andras åsikter eller man vill inte att personer ska vara ärliga mot en? många pratar ju om att ärlighet varar längst men när det kommer till en själv så brukar man backa tillbaka och inte vilja höra?
Då kommer vi genast till nästa talesätt "ta ingen skit" vilket hokus pokus det är klart att man inte ska klanka ner på en människa och bli rent av mobbad men när någon säger en åsikt ska man inte lyssna då? kan man inte det är man ingen bra lyssnare tycker jag, man säger också "lev som du är lärd" varför då? ska man inte vara en egen individ som kan skapa sin egen personlighet? måste man bli som alla andra? jag har alltid gått min egen väg, aldrig levt på någon annan i den mån att jag frågat efter pengar eller dyl från mina föräldrar har inte funnits, jag har alltid försökt planera mina pengar väl även när jag bara hade barnbidrag o studiebidrag så var det så eftersom det absolut värsta jag vet är när man måste låna pengar för då blir det bara en ond cirkel man lånar pengar sen måste man ge tillbaka också står man i samma situation nästa månad att man har lika lite och måste låna pengar igen, då är det bättre att planera sina pengar väl.
Jag har tagit mycket lärdom från mina föräldrar och andra släktingar och tagit delar av det och bildat min egen väg.
Iallafall de där med sinnet kan ju ta mitt ex t.ex vi hade det ganska bra faktiskt men jag visste en dag att idag kommer något hända det var inget som visade att vi hade det dåligt eller dyl. men jag bara visste det och la korten på bordet medetsamma det är lika bra och nästan tvingade ur honom och det var som jag hade anat han hade ju varit otrogen och dessutom ville separera fine tog till mig det och flyttade ut dagen efter när han var på jobbet inte en chans. En annan sa jag direkt att jag vet att du ljuger det är något denna fick jag nästan dra ur sanningen hos och även den gången hade jag rätt.. Visst detta kan kallas intuition men jag visste ändå och lögnerna pågick hela tiden under flera veckor och varje gång visste jag när det slutade då visste jag att nu är det sanning.
Jag har alltid varit väldigt givmild av mig och aldrig klagat över det dessutom syskon har fått bo hos mig gratis fått god mat,pengar och cigg och även om jag aldrig haft fett med cash (haha) så har jag aldrig bett om något tillbaka eller klagat över det, för mig är det en självklarhet att man ger, det är kanske därför jag inte frågat varken föräldrar, mor och far föräldrar eller pojkvänner genom tiderna om saker för att jag inte tror att människor är som mig utan att man får höra det senare har ni varit med om det att man får höra det i efterhand?

detta var ett lite komplicerat inlägg bara rent allmänt inte någon något ont älskar alla människor som står mig nära och det ska de veta att jag alltid finns där för dom i vått och torrt och det tror jag och hoppas jag att de vet :D


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0